Vannak a társasjátékozásban kikerülhetetlen címek. Olyan klasszikusok, amikkel muszáj megismerkedni, mert nagyon sokat hall róluk az ember. A Drakula dühe ilyen. Az eredeti 1987-es kiadás után még két felújított verzió jelent meg. A magyarul is megjelent második kiadásról nemsokára várható egy cikk az Old but gold rovatunkban. Ma azonban a nagy előd nyomdokain elinduló új játékról, A Fenevad-ról rántjuk le a leplet!

A Beast egy generikus fantasy világban játszódó titkos mozgáson alapuló egy mindenki ellen típusú játék. A játék története szerint van egy fenevad (hat különféléből választhatunk a forgatókönyv kiválasztásánál), akit valamilyen ősi misztikus küldetés indít arra, hogy az érintetlen vidékre települő emberekből felfaljon néhányat. A vadászok perspektívájából a történet hasonlít egy kicsit a Vajákra. El kell pusztítani egy szörnyet, vagy legalább megvédeni tőle a védtelen lakosságot egy ideig.
A témát illetően nem lehet kifogásunk. Nem egy divatos szellemi terméken alapuló háttér, de a fantasy elemek jól összhangba hozhatók a titkos mozgáson és harcon alapuló mechanikával. A játék inkább ameri darab, egy-két euro sajátossággal, ezért fontos volt a kiváló komponensminőség és a szép grafika, ezek segítik a beleélést. Tematikus darabot kaptunk, de nem úgy ahogy vártuk. Erre még kitérünk a kritikai észrevételek részletezésénél.
A játék eredeti kiadója a Studoi Midhall, ez a kiadó első és eddig egyetlen megjelent játéka. Talán le sem kell írni, hogy Kickstarteren kezdte a pályafutását. A tervezői: Aron Midhall, Elon Midhall, Assar Pettersson. A grafikai munkát is Aron Midhall vállalta. A hazai lokalizációért a Reflexshop felel. (Úgy képzeljük, hogy komoly vita lehetett a kiadóban, hogy Bestia vagy Fenevad legyen a magyar cím…)

Ameri játék lévén magas játékosinterakciót kapunk, de a szerencsefaktor mégis alacsony szinten marad.
A BGG-n eddig 569 értékelő adott pontot a szubjektív játékélményre, ezek alapján a Beast 7,9-es osztályzatot kap. Az összetettségét 2,94-re pontozták a legnagyobb társasjátékos oldal használói. Az említett értékek megítélésünk szerint felfelé torzítanak egy kicsit. Az újdonság varázsa és a népszerű téma segíthet a szubjektív játékélmény pontszámán. A komplexitást nem éreztük a tesztek során 3 körülinek, inkább a szabálykönyv hibái jelentettek kihívást, mintsem a szabályok mennyisége. A tanulási görbe ezért egyetlen nagy ugrás, feldolgozzuk és eljön egy „aha” élmény, amikor már csak játszunk. Az újrajátszhatóságra nem lehet panaszunk. Ha a játékosok ugyanolyan szerepfelfogással is próbálnák az egyes forgatókönyveket lejátszani, akkor is ad változatosságot a kártyakeverés. Összetettsége és stratégiai mélysége alapján még beleférne a családi felső kategóriába, de a téma miatt csak felnőtt (18+-os) játékosoknak ajánlott.
Értékelési szempontként figyelembe vesszük, hogy a játék mennyire ösztönöz a győzelemre!? Nagyon! Nincs pontszámítás, van egy kis karakterfejlesztés, de elhanyagolható, igazi győzöl vagy meghalsz darab!
Mechanizmusok: Draft: minden akciót kártyák segítségével hajtunk végre, kijátszunk egy kártyát és mozgunk, támadunk, stb., amit a kártya ír. Egy ilyen mechanizmust csak drafttal lehet kiegyensúlyozni. Akcióválasztás: a körünkben két féle kártyából játszhatunk ki egyet-egyet. Végrehajtjuk a kártyák hatását majd következik a következő játékos… Titkos mozgás: a fenevad rejtve mozog a térképen. Egy apróbb segédtérkép segítségével tudja áttekinteni a pályát a bestiát irányító játékos. Pontról pontra mozgás: egy kiváló ötlet a fejlesztők részéről, hogy a vadászok bármikor eldobhatnak egy kártyát, a hatása érvényesítése nélkül, hogy mozogjanak egyet. Ez a menekülés akció. Belevisz egy nagyobb fokú szabadságot az egyébként kevés számú akciókártya miatt kissé kötött játékmenetbe. Változó játékosképességek. Az alapdobozban (és várható kiegészítő is) 6 fenevad van és 6 vadász, mindenkinek egyedi erősségei és gyengéi vannak.

A kritikai észrevételeink megfogalmazásához és az elismerésre okot adó ötletek bemutatásához segítségül hívjuk a Drakula dühét, referenciaként, de igyekszünk úgy fogalmazni, hogy azok is megismerhessék a Beas-et, akik a Drakulával még nem játszottak:
- Kritikával kell illetnünk a térkép geometriáját, a Beast négy főre fejlesztett térképe jóformán egy négyzetrács. A Drakula dühében egy izgalmas vízi, közúti és vasúti összeköttetésekkel ellátott érdekes városkiosztással rendelkező Európa-térképen kalandozhatunk.
A kiadott játékban nem teljesen ugyanígy néz ki a tábla, de ez a négyzetrács, csak nagy jóindulattal nevezhető térképnek.
- A szabálykönyv minősége sem győzte meg a szerkesztőségünket. A Beast szabálykönyve mindössze 16 a Drakula 36-jával szemben. De sajnos akadnak nem egyértelmű dolgok, például, hogy a fenevadnak mikor kell felfednie magát egy vadász jelenlétében. A szerkesztése is szokatlan. Elég sok dolgot tisztázni próbál, még mielőtt rátérnénk, hogy hogyan kell játszani, de az előzetes fogalommagyarázat nem segít, ha még nem tudjuk mihez lesz hasznos. A Drakula dühe már szabálykönyv szinten is hatalmas elköteleződést igényel. 36 sűrűn gépelt oldalon kell átrágnunk magunkat. (Többször.)
- A titkos mozgás: ez a játék legnagyobb hibája! A fenevad köteles egy nyomjelzőt letenni, ha egy vadász belép abba a zónába, ahol már tartózkodott, de nincs semmi a szabálykönyvben arról, hogy hogyan kövesse nyomon a saját mozgását a fenevad. Számunkra egy youtube videóból derült ki, hogy azt MEG KELL JEGYEZNI… A Drakula kártyákat használó nyomsáv rendszere ennél jóval egyszerűbb megoldás. A legjobb ebben a műfajban a Letters from Whitechapel számozott zónákkal operáló rendszere, azt azonban megértjük, hogy számok felsorakoztatása egy erdei övezetet mutató térképen témaidegen lett volna.
- A harcrendszer: a játékból gyakorlatilag hiányzik a harc! Ez nagyon merész állítás, de a harc annyival megoldott, hogy az aktív játékos lép és sebez, nincs válasz/viszontválasz. A Drakula dühében egy komplex harci mechanizmus van kockadobással és kártyakijátszásokkal, ott még egy csata kezdetén is kétesélyes, hogy ki fog győztesen kikeveredni a konfliktusból.
- Dicséret illeti a karakterfejlesztés lehetőségeit: a játék fizetőeszköze a (harci)düh (mintha már hallottuk volna valahol…) a fenevad szert tehet dühre a térképen elhelyezett nem játékos karakterek zsákmányul ejtésével. Amit aztán vagy további karakterfejlesztésre vagy erősebb kártyák kijátszására költhet. A vadászok és a fenevad egyaránt jutalmakat kapnak a fordulók végén, ha bizonyos feltételek teljesülnek. Jutalmul szerezhetünk harci dühöt, amit becserélhetünk állandó fejlesztésekre, de ősi erő tokeneket is vehetünk, amivel a támadásaink erejét lehet növelni.
- A fenevad csatlósai: érdekesebb a működésük, mint Drakula szolgáinak, léptethetjük is őket a térképen. Mindazonáltal nem túl nagy a szerepük. Inkább csak lassítják a vadászokat, kártyákat dobatnak el. A fenevad csatlósainál lehetett érezni egy kevésbé eredeti megoldást, hasonlóan működnek, mint az Unmatched-ben Robin Hood betyárjai.
- Ár érték arány: a Drakulát nem lehet kapni ezért képtelenség megbecsülni, hogy mennyit ér egy jó állapotban lévő példány. (Valahol 10 és 40 ezer forint között, vagy több, vagy kevesebb…) A Fenevad bolti ára 20 ezer forinttól indul. Ez elsőre egy nagyon méltányos árnak tűnik, egy jó minőségű komponensekkel ellátott alaposan telipakolt dobozért, de ne feledkezzünk el róla, hogy a társasjáték legalább annyira szellemi termék, mint iparcikk, tehát ha a fejlesztés hiányosságait az alkatrészek minőségével igyekeznek kompenzálni, az csak ideig óráig segít a játékélményen.
- Egy szintén kiváló, de nem eredeti ötlet: a körünket elpasszolhatjuk, de bármikor újra aktivizálhatjuk magunkat, ha ránk kerül a sor. Akkor van vége a fordulónak, ha mindenki egymás után passzolt. A King is Dead-ből lehet ismerős ez a megoldás.
- A játékfolyam (gameflow): a vadászok kooperatív játékát nem rontja el a hosszú analízis, mert közös feladatot igyekeznek megoldani, de a fenevadat irányító játékosnak próbára teheti a türelmét, mire újra sorra kerül. A Drakulában az összetettebb harcrendszer és a gróf csapdái miatt a körök változatosabbak.
- A Fenevad komponensminősége kiváló, de érezhető a dobozon, a mai üzleti modell, ha a játék siker lesz a mostani kartonpapír játékosjelölőket esetleg fröccsöntött műanyagokkal válthatja majd fel a gyártó, plusz pénzért. A Drakula, egy 2008-ban kiadott játékhoz képest kiváló komponensminőséget hoz, de az egyes kártyák következetlen fordítása az első játékalkalommal okozhat fejtörést.
A játékosjelölők egyszerű kartonpapír sztendik, de a nem játékos egységeket különösen szép fa meeple-k jelenítik meg. Nem lennénk meglepve, ha ilyen műanyagokat kezdenének árulni hozzá...
Összegezve: a Drakula dühe méltán érdemli ki az old but gold jelzőt, még 15 évvel a megjelenése után is nyugodt szívvel adtuk meg neki a 10 pontot BGG-n. A Fenevad sok szempontból ígéretes próbálkozás, de a nagy elődhöz hasonlóan megérdemel majd egy második kiadást, ami orvosolja a gyerekbetegségeit. BGG értékelésünk 8 pont. Az értékelésnél a hibák ellenére a tematika erőssége és a játékélmény miatt pontoztunk jóindulatúan.
Hívom a kedves olvasókat, vitassuk meg az élményt! Próbáltad egyik vagy másik játékot? Számodra a fenevad sokkal többet adott, mint a Drakula? Írd meg véleményedet hozzászólásként!