Egy legendás szerző ezúttal egy legendát társasjátékosított. Duzzasztómű, Grand Austria Hotel, Marco Polo, Lorenzo il Magnifico… elkerülhetetlen címek, ha valaki beleveti magát a társasjátékozás világába. A szerzők között ott van Simone Luciani. Ezúttal a Flaminia Brasini, Virginio Gigli, Simone Luciani trió fogott össze és alkotott maradandót a Gólem című játékkal. Nem világújdonság, angolul 2021-ben jelent meg, de a Tiletum tavalyi sikere után logikus döntés volt a Delta Vision kiadótól, hogy a szerző korábbi játékát is megjelenteti magyar nyelven. Az előrendelők, néhány napja vehették kézbe a hazai megjelenést.

Borítókép

A gólem (héber szó, jelentése: alaktalan, élettelen tömeg) idomtalan, varázsigék segítségével agyagból életre keltett emberi alak. A zsidó folklór népmondája szerint a 16. század vége felé a prágai gettóban Löw rabbi a misztikus és titkos tan, a kabbala segítségével életet varázsolt a Moldva folyó partjáról származó agyagból gyúrt műemberbe, annak szájába helyezett varázserejű papír segítségével, majd a gólem a szombatnapig mindenféle szolgálatot elvégzett neki. Ha a rabbi az Isten nevével ellátott cédulát elvette tőle, akkor ismét agyagtömeggé vált. A maradványait a legenda szerint még ma is őrzik a prágai Régi-új zsinagóga padlásán.

Olyan téma, ami egyszerűen követeli, hogy társasjátékot csináljanak belőle! A játékosok nagy tudású rabbik szerepébe bújhatnak ebben a játékban, akik maguk is gólemeket alkotnak és a tanítványaik segítségével mozgatnak Prága utcáin. Ha egy gólem túl nagyra nő, irányíthatatlanná válhat (ez mínusz pontokkal büntet meg a parti végén), de a játékosoknak lehetőségük lesz elpusztítani is a teremtményeiket. A játék minden egyes mozzanata kapcsolódik valahogy a legendához. Nagyon átgondoltan tematikus és finom értelmiségi megoldások jellemzik.

Eredetileg a Cranio Creations jelentette meg, ahol Luciani vezető fejlesztőként tevékenykedik. A játék tervezőiről már szóltunk, a grafikus pedig a szintén olasz: Roberto Grasso. A dobozborítóval egyedi megjelenést vállaltak fel. Ugyanaz volt az érzésünk mint a Barrage esetében: ez annyira szokatlan, hogy akkor is megjegyzi az ember, ha nem akarja. Mindenképp átugorja az ingerküszöböt. Az asztalkép viszont nagyon szép. Ritka és különleges megoldás, hogy egy játék üveggolyót használ alkatrészként.

Golyó

Ez egy közepesen magas játékosinterakcióval és mérsékelt, de észrevehető szerencsefaktorral dolgozó euro játék. A szerencse több ponton tetten érhető a játékban, de a legjobban tervező játékos fog győzni. A véletlen inkább a stratégiákat teszi változatossá ezzel növelve az újrajátszhatóságot. Nem alakulhatnak ki nyerő stratégiák, minden partit alaposan át kell gondolni. 1-4 játékos kezdhet bele és aki a legtöbb győzelmi pontot gyűjti; győz.

Asztalkép

A BGG-n eddig 2700-an értékelték a szubjektív játékélményt. 7,6 ponton áll. Ezt az átlagot érdemes annak tükrében figyelembe venni, hogy a gémerek jórészt ismerik a szerző eddigi munkásságát és valószínűleg az újdonságot vagy épp az újdonság hiányát is pontozták a véleményükkel, nem csak a konkrét darabot. A mechanizmusaiban sokat örökölt például a Grand Austria Hoteltől, de a témája kiváló. A magunk részéről nagyon szeretjük a fantasy-t és a többi gondolatban teremtett világot. Ezért a Gólem legendája is könnyen felkeltette az érdeklődésünket. A komplexitás 3,98 ponton áll, de csak 185 szavazó mondta el eddig, hogy mennyire értékeli bonyolultnak a játékot. A játék szabályai nem átláthatatlanul összetettek, de a felpakolás és ez által a lehetőségek minden partiban változnak. Ezért valószínűleg egy kicsit magasabb összetettségre szavaztak az értékelők, mint más esetben. Első játékalkalommal azért nem árt a győzelmipont számítást egy kicsit kevésbé komolyan venni. Igaz a játékra, hogy gyakorlat teszi a mestert. Az újrajátszhatósága végtelennek tűnik. Összetettsége és stratégiai mélysége alapján „gémer” darabnak nevezhető. Ez egy drága darab, de sokat ad játékélményben.

Értékelési szempontként figyelembe vesszük, hogy mennyire ösztönöz a győzelemre: erőteljesen. Az a megfigyelésünk a Luciani játékok kapcsán, hogy annak ellenére, hogy az euro mechanizmusok biztosítanak haladásélményt, de összességében a győzelem szerepe megnő a játékosok szemében.

Golemek

Főbb mechanizmusok: akcióválasztás: egy dobótorony szerű szerkezet gondoskodik az akciók dinamikus véletlenszerűségéről. Ebben a játékban azonban nem kockákat dobunk, hanem színes üveggolyókat. Számít, hogy melyik helyről milyen színű üveggolyót veszünk el és helyezünk le a saját játékostáblánkra. Az üveggolyó akciónál köszön vissza a Grand Austria Hotelből ismert dolog: minél több üveggolyó van egy helyszínen, annál erősebben lehet végrehajtani a választott akciót. Itt kell megdicsérni a szabályrendszer áramvonalas működését. A mechanizmusok nagyon szépen simulnak egymásba, nincs olyasmi, ami kilógna a játékból, vagy olyan érzést keltene, hogy utólag lett „hozzátoldva” a játékhoz. Az üveggolyó-akciókon kívül minden körben lesz rabbi akciónk is, itt a változó felpakolásnak köszönhetően körönként új és meglehetősen erős akciók közül választhatunk. Váltakozó játékosképességek: ugyanazzal a gólemtáblával kezdjük el a játékot, de a fejlesztéseinkkel egyedi erősségekre tehetünk szert. Munkáselhelyezés: a működésnek ez a része is roppant érdekes játéktechnikai szempontból. Három utcán haladunk a tanulóinkkal és a gólemjeinkkel és az elért helyszínek akcióit tudjuk végrehajtani. Igaz az utcák egyirányúak, de a haladás miatt mégis egy kicsit a rondel mechanizmusra emlékeztet. Itt is szerepet kap a váltakozó felpakolás, az utcák állomásaira a parti elején tesszük fel a választható akciókat kartonlapkák formájában, megadott sorrendben. A parti körökre és fordulókra osztott, ha a köreinkben adott színű üveggolyókat választunk az akcióválasztás során bevételeket szerezhetünk. Az említetteken kívül még több mechanizmus jelenik meg kisegítő megoldásként. Mindről elmondható, hogy jól működik a többivel együtt. A nyersanyagok nem a szokásos eurós fa-kő-fém hármas lesznek. A „tudás” mint olyan is költhető erőforrásként fog megjelenni a játékban. Ez egy kicsit nagyobb elvonatkoztatást kíván az egyébként rendkívül jól tematizált játékban.

Az ára 25.000,- forint körül van a különböző üzletekben. Ez magas összeg, de az új nagydobozos játékok közt nem számít kirívónak. Az ár/érték arány kapcsán fontos leszögezni, hogy akinek megvan a Grand Austria, de nem feketeöves Luciani rajongó, fontolja meg a vásárlást. Kiváló játék, de sok rokonságot mutat a szerző korábbi játékával mechanikusan.

A játékidő 4 fővel valamivel 2 óra fölött volt, némi gyakorlás után lejjebb lehet vinni, de érezhető a játékon, hogy időt és energiát követel magának.

BGG értékelésem 8 pont. Nagyon szerettem ebben a játékban a tematikát. Elegáns megoldásokkal utal a mechanizmus a témára. Az újrajátszhatósága is kiemelkedő, egy-egy partiban nem mutat meg magából mindent a játék, inkább csak betekintést enged. Egy olyan gyűjteményben, ahol kevés darabbal sokat játszanak, éppen ezért remek választás. Két figyelemfelhívás a társasjátékozás világával még rövidebb ideje ismerkedőknek: 1. Sok szabály van, nem fogja könnyen adni magát az élmény. 2. Elrontható a parti, ha valaki nem figyel kellőképpen, vagy jóval rutinosabb gémerekkel ül le, előfordulhat, hogy nagyarányú vereséget szenved.

Hívom a kedves olvasókat, gyertek, beszélgessünk a játékról! Sokkal könnyebbnek érezted, mint mi? Még sincs olyan közeli kapcsolatban a Grand Austriával? Köszönjük, ha véleményetekkel ötleteket adtok a szerkesztőségünknek!