Egy olyan országban, aminek az iparát jelentős részben az autóipar, vagy a hozzá kapcsolható tevékenységek alkotják, elég megosztó lehet egy olyan témájú játék, mint a Kanban EV. Miután a nyolc óra gyári munka után levetettük a munkaruhánkat, buszra vagy épp autóba ülünk, hazaérünk, felvesszük a munkaruhánkat, felpakoljuk a játékot és nekilátunk autókat gyártani. Ez elég szörnyen hangzik eddig, de szerencsére a játék hozza az erős, gondolkodtató vonalat, amit várunk tőle, lévén egy Lacerda játékról beszélünk (illetve az egyjátékos módját Turczi Dávid fejlesztette). A témát kiválóan átadja, és tényleg az elektromosautó-fejlesztés és -gyártás különböző állomásain vezet végig a játék, de mindezt teszi a lehető legélvezetesebb formában. Lássuk hát, hogy sikerült!
A játék egy közös táblából és játékosonként egy-egy játékostáblából áll. Az előbbin hajtjuk végre az akcióinkat, ami elég sok interakciót biztosít a játékosok között (több játékos esetén ez erősebben jelen van). A saját játékostáblánkon az erőforrásokat és a kifejlesztett autókat (összesen 5-féle, de egyből lehet több is) gyűjtjük.
Ahogy azt fentebb is megemlítettem, a Kanban EV-ben minden játékos egy-egy gyári dolgozót alakít. Minden fordulóban választunk egy-egy akciót (egy akciót maximum 2 játékos választhat), és a megfelelő akció mezőre helyezzük a bábunkat. Attól függően, hogy hová helyezzük le a bábunkat hajthatjuk végre az adott osztály akcióit minimum egyszer, maximum négyszer a közös játéktáblán. Ezek az akciók a következőképpen alakulnak:
Tervezési osztály:
- Elvehetjük egy autó tervét. Attól függően, honnan vesszük el, egyéb bónuszt is kaphatunk.
Logisztikai osztály:
- Hozzáadhatunk alkatrészeket bizonyos alkatrésztípusok raktárához, és kaphatunk egy extra műszakot (ezek elköltése extra akciót biztosíthat a jövőben, illetve más bónuszt is ad)
- Elvehetjük az összes alkatrészt az egyik típus raktárából.
- Kapunk egy alkatrész utalványt, amit később bármilyen alkatrészre beválthatunk.
Összeszerelő osztály:
- Alkatrészek elköltésével autókat gördíthetünk le a gyártósorról a tesztpályára.
Kutatás-fejlesztési osztály:
- Elvehetünk egy autót a tesztpályáról, ha rendelkezünk a hozzá szükséges tervvel.
- Felfejleszthetünk egy tervet, amivel rendelkezünk.
Adminisztrációs osztály:
- Végrehajthatjuk egy tetszőleges másik osztály akcióját.
Ahogy azt a fentiekben láthatjuk, nagyon jól leképezték a fejlesztést és gyártást a játékban, minden akcióval előrébb görgetjük azt az eseménysort, aminek a végén a gyárból különböző autótípusok gördülnek ki. Az akciók a témába és a szabályrendszerbe helyezve is tökéletesen helytállnak. Az autógyártás egész folyamatát végigkísérik a fejlesztéstől, az alkatrészek beszerzésén át a gyártásig és tesztelésig. Ezen felül minden egyes osztályon képezhetjük magunkat, ami a játék során plusz lehetőségeket biztosít számunkra, pontokat vagy erőforrásokat ad, célokat teljesíthetünk általa vagy épp büntetéstől mentesíthet minket.
Sandra
Persze nem is lenne igazi teljesítményorientált munkahely, ha nem szorulna össze a gyomrunk a főnök láttán. Sandra, a gyárigazgató folyamatosan, helyszínről helyszínre haladva értékeli a munkánkat és képzettségi szintünket, amivel értékes győzelmi pontoktól foszthat meg minket. Úgy érzem, hogy ez az, ami igazán teljessé teszi a játékot, hisz basztatás teljesítményértékelés nélkül csak egy pontsaláta lenne az egész játék. Kifejezetten üdítő, hogy van egy olyan mechanizmus a játékban, ami néha felkavarja az állóvizet és plusz egy tényezőt ad a játékhoz, amire figyelnünk kell.
Sandra mozgása ugyan kiszámítható, de mindig azt a játékost bírálja, aki az adott osztályon a legképzetlenebb, így folyamatosan figyelnünk kell arra is, hogy ezek ne mi legyünk. (Persze a játékostársaink is így gondolkoznak.)
De persze Sandra nem csak büntetni tud. A játék során 3 alkalommal megbeszélést tartunk, ahol győzelmi pontokat gyűjthetünk be az alapján, hogy eddig milyen erőforrásokat gyűjtöttünk be, milyen fejlesztéseink vagy autóink vannak, milyen képzettségi szinten vagyunk, stb.
Kiegészítők, játékmódok
A játékhoz tartozik egy mini kiegészítő, amiben az Adminisztrációs osztályon gyorstöltőket szerezhetünk, amik extra bónuszt adnak az egyes akciók végrehajtásánál.
Ezen felül különböző játékmódokat is alkalmazhatunk úgy, mint
- Kedves Sandra: Az egyes helyszíneken büntetés helyett jutalmaz minket Sandra.
- Előre meghatározott sorrendben felhelyezhetjük a garázsbónusz lapkáinkat, így amikor autót kapunk, előre tudjuk, hogy milyen sorrendben milyen bónuszt kapunk.
- Módosított garázsbónusz lapkák (szó szerinti fordításban szakértő garázsbónusz lapkák): kevesebb bónuszt kapunk olyankor, amikor autót helyezünk a garázsainkba. Ez a játékmód segíthet ellensúlyozni a játékosok közötti tapasztalatkülönbséget is.
- Késleltetetten kapjuk az adott körben beszerzett jutalmakat, így azokat csak a következő körtől használhatjuk fel.
Értékelés
Először talán a játék témája érdemli meg az értékelést. Meg kell hagyni, rendhagyó témát választott a tervező, amivel könnyű azonosulni és csiklandozza a játékos fantáziáját, hogy mégis egy ilyen témából mit lehet kihozni. Mennyire adja át az autógyári munka életérzését és ha átadja, vajon szórakoztató tud-e maradni. Úgy gondolom, Lacerdáék nagyon keskeny ösvényen, de nagyon sikeresen lavíroztak. Kiválóan fogták meg a témát úgy, hogy az még nem lett száraz, ezen felül pedig a játék beszippant. Igazán megadja azt az euros életérzést, amit elvárunk tőle. Kőkeményen számolnunk kell az erőforrásokkal, az akcióink sorrendjével, de még a többi játékos által végrehajtott akciókkal is, hogy sikeresen vegyük az akadályokat és Sandra ne üvöltse le a fejünket a nap végén. (A gyárigazgatóktól ezen a ponton elnézést kérek a hírnevükön esett esetleges csorba miatt.) A játék könnyen tanulható, de bőven vannak mélységei, és érdemes belefektetni az időt, és külön plusz pontot jelentenek a játékvariánsok.
Egy szó, mint száz: elő a nyomatékkulccsal, és műszakra fel!
Tetszett a cikk? Írd meg véleményed a Facebook poszt alatt hozzászólásban!