2024 meglehetősen gyenge évnek ígérkezik. Ez erős kijelentés az év első hetében, de reménykedünk benne, hogy ezután már csak kellemes meglepetések érhetnek. A BGG-n adatlappal rendelkező közel ezernyolcszáz 2024-es megjelenésű játékot átböngészve az a benyomásunk, hogy a kiadók azt a trendet másolják, amit Hollywood bemutatott az elmúlt években. Blockbusterek és folytatások… az újonnan megjelenő játékok közül leginkább azok körül van hírverés, amik egy sorozatot folytatnak, vagy valamilyen nagynevű szerző újdonságai. Éppen ezért a lista elejére igyekeztünk tudatosan más címeket választani. A lista hátsó traktusában azért mi is szerepeltetni fogjuk a híres szerzőket és sorozatokat.

(Szolgálati közlemény: cikkeink sokszor inspirálódnak Dudás Lajos munkásságából. Itt nem elsősorban a tartalomra, sokkal inkább a munkamódszerre és a társasjátékos hobbi iránti elkötelezettségre gondolunk. Mivel hasonló tartalmú anyagot, a Kocka el van vetve! csatorna is jelentetett meg, - előbb, mint mi - volt lehetőségünk elkerülni a tartalmi átfedéseket. Kedves YouTube néző olvasóinknak szíves figyelmébe ajánljuk Lajos listáját is!)

Most pedig, lássuk a listát:

10.: Undergrove: Elizabeth Hargrave a Fesztáv szerzője. Az ő új játéka lesz az Undrgrove, amiben a madarak után most a gombák kapnak főszerepet. A Kickstarter kampánya már lezárult, szép összeget sikerült összekalapoznia. Ami számunkra fontosabb, hogy megnézhettük a játékot. Gyönyörű dizájnt álmodott neki Beth Sobel grafikus. Ő sokat dolgozott már a Stonemaier-nél is. A neve ott van a Fesztáv és a Viticulture dobozán. A magyar megjelentetést lehetőségére pedig már le is csapott a Reflexshop. Hargrave-nek ezúttal nehezebb dolga lesz, mint 5 éve a Fesztávval, most már jóval telítettebb a természetközeli témát választó játékok piaca. Reméljük segíteni fogja a nemzetközi kiadásért felelő AEG, ők szép sikert értek el a Cascadia vadvilágával is. A mechanizmusai közt lesz lapkalehelyezés, motorépítés, erőforrásgazdálkodás és területbefolyásolás. Minden adott hozzá, hogy újabb sikeres családi játékot kapjunk. Teszttel csak a magyar megjelenés után fogunk jelentkezni.

ud

9.: Cascadero/Cascadito: Reiner Knizia tervező és Ian O'Toole grafikus együttműködése lesz ez a két játék. Nagyon hasonló a design és a téma, de két különálló címről van szó. A Cascadero lesz a nagy testvér, egy bonyolultabb fajsúlyosabb darab, a Cascadito pedig a könnyedebb. A Cascaderoban az újonnan megkoronázott uralkodó, El Cascadero igyekszik újra egyesíteni az országot, de egyedül nem képes rá. Ezért négy minisztert nevez ki, hogy látogassák meg a népet és állítsák helyre a polgári harmóniát. Bár a miniszterek kötelessége, hogy az egész országnak jólétet hozzanak, mindegyiküknek van egy-egy elhivatott feladata is: A földművelés, a kézművesség, a bányászat és a piac. Ezzel igyekszik játékra hívni, de a leírást olvasva és Kniziát ismerve valószínűleg hamar le fog hullani róla a téma. Az ígéret, ami felkeltette az érdeklődésünket: ez egy epikus játékélményt biztosító Knizia mű lesz, lapkalehelyezéssel és láncreakciókkal. Reméljük Ian O'Toole zsenije jól kompenzálja majd az egyébként száraznak ígérkező játékmenetet az illusztrációkkal. 

casca

A Cascadito a kisebbik testvér. Minden játékos saját lapot és ceruzát kap. Hat kockával dobunk, és a játékosok felváltva húznak egy kockát, amellyel kitöltik a térképükön lévő helyet. A kockák öt féle színűek, amelyek a térképen lévő öt várostípust jelképezik. Amikor egy színes kockát választanak, a játékos kitölti a megfelelő színű város melletti helyet. Knizia mutat valamit a ’roll and write’ zsánerben… Nem utasítjuk el rögtön, de inkább a nagy testvér miatt keltette fel az érdeklődésünket.

casca2

8.: Nassau/Kathmandu: Stefan Feld folytatja a város sorozatot a Queen Games kiadónál. Két cím van beígérve 2024-re. A Nassau az eddigiekhez hasonlóan reimplementáció. A 2006-os Rum and Pirates születik újjá benne. Valószínűleg komoly ráncfelvarrást kap az eredeti 18 éves játék. A kalózos hajózós téma és az erős euro mechanizmusok megmaradnak. Dobókockamenedzsment, tablóépítés és változó felpakolás teszi majd érdekessé.

nassau

A Kathmandu az előzővel ellentétben nem újrakiadás. Itt egy teljesen új játékról van szó. Expedícióvezetőket alakíthatunk, akik felfedezik Nepált. Természetesen a Himalája tájain sokszor komoly trükkökre lesz szükségünk, hogy átkelhessünk egy-egy veszélyes helyen. A fő mechanizmus itt is a dobókockamenedzsment.  A végcél pedig Kathmandu meglátogatása. Útközben a játékosok különböző eszközökkel szereznek pontokat: Templomok látogatásával, a városokban árukkal való kereskedéssel, az egyes tájak felfedezésével és a számos különleges állat lerajzolásával. A játékosoknak hatékonyan kell haladniuk a fordulók során, hogy minél többet elérjenek, de ne is vesztegessék az időt, hiszen vihar közeleg!

Óriási várakozásaink vannak! Azt reméljük, hogy ez a játék olyan lesz, mint a Marco Polo, csak jó!

kath

7.: Civolution: még egy Stefan Feld játék. A Teremtés Műszaki Akadémiájának kozmikus tanári kara örömmel üdvözöl benneteket a Civilizációtervezés záróvizsgáján! Itt mindenki isten lehet és sikerre kell vezetni a minket imádó civilizációt. A fejlődési lehetőségeink végtelenek, kulturális és technikai fejlődéstől az evolúciós alkalmazkodásig terjednek. Például mit tartanátok hasznosabbnak törzseitek számára: a kerék feltalálását vagy a szárnyak növesztését? Természetesen ez is euro játék lesz, tehát pontra játsszák. A játék leírása egész komoly háttértörténetet vázol fel. Kicsit mégis tartunk tőle, hogy rés lesz a téma és a mechanizmusok közt, mint a Planta Nubo-ban, de a kellemes csalódás reményében mindenképp ki fogjuk próbálni.

civo

6.: Bloodstones: Martin Wallace fantasy wargame-e. Nehéz lenne egy mondatba több hívó szót beletenni.  A Bloodstones egy 1-6 játékosnak szóló fantasy hadijáték, amelyben hat különböző faj játszik, mindegyiknek sajátos ereje és saját egységkeveréke van, amelyeket dominó alakú lapkák képviselnek. Ezen egységek némelyike csak az adott fajra jellemző, például a sárkányok a sárkánylovasoknál, az óriások pedig a hegyi népnél. A játék célja a legtöbb győzelmi pont elérése, amelyet saját falvak építésével, más játékosok falvainak lerohanásával és csaták megnyerésével lehet megszerezni. Roppant kíváncsiak vagyunk, hogy a Brass és a London szerzője mit tesz le elénk egy háborús játékban. (Készített már korábban is harci játékot A Few Acres of Snow címmel.) A dominólapkák miatt valamilyen hálózatfejlesztés biztosan lesz itt is. Jelenleg csupán 2,8-as komplexitásra taksálják a BGG-n, de erős a gyanúnk, hogy ez még felfelé fog módosulni.

bloods

5.: Storm Raiders: Shem Phillips folytatja az égtájas sorozatot is, de jön egy önálló játéka is, aminek nem Mico a grafikusa, hanem Dane Madgwick és Paul M Tobin. Az eredettörténet hasonlít kicsit a Shadow and Bone-ra, de itt nem egy elképzelt viktoriánus korban járunk, hanem a távoli jövőben.  A viharszezon már a nyakunkon van. A Viharvadászokként a célunk, hogy a játék végén a legtöbb presztízzsel rendelkezzünk. A Viharvadászat veszélyes feladat. A játékosok a vihar közelében akarnak maradni, anélkül, hogy mérhetetlen ereje legyőzné őket. A presztízst a roncsok megmentésével, a szerződések teljesítésével, a legénység megszerzésével, a járművek fejlesztésével és pénzszerzéssel lehet növelni. A játékosok minden körben kockát húznak, azért hogy, vagy a triciklijükkel, repülőgépükkel vagy tengeralattjárójukkal utazzanak, vagy inkább pihenjenek és javítsák a megrongált járműveiket. (Tipikus euró, hasonlít a Schollas of the South Tigris-re.) Miután 6 fordulón át utaztunk a széttöredezett tájon, összeadjuk presztízspontjainkat, hogy eldöntsük, ki a legnagyobb Storm Raider.

srai

4.: House of Fado: Vital Lacerda a Bot Factory után újra együtt dolgozik João Quintela Martins-nal és újra családi komplexitású játékban gondolkodnak. Ezúttal egy étteremmenedzselős játékot terveznek. Persze a játékban nem csak az ételek kapnak szerepet, hanem a zene is, mint a Fado éttermek sajátossága. A játékban a játékosoknak irányítaniuk kell az éttermet, vonzani a vendégeket, valamint szerződést kötni és népszerűsíteni a fadistákat és zenészeket, ezáltal presztízst szerezve a fado házuknak. A menedzserek a személyzet tagjait különböző helyekre fogják mozgatni, hogy bizonyos műveleteket hajtsanak végre. Az ígéret szerint az akcióválasztó mechanizmus a The Gallerist-éra hasonlít, de a játékmenet gyors, maximum egy órás lesz, mégis fel lehet majd ismerni Lacerda stílusát.

hof

3.: Firefly: The Game – 10th Anniversary Collector's Edition: nem az újdonság ereje miatt, mert a hírek szerint ez inkább egy összefoglalója lesz az eddig megjelent tartalmaknak, mintsem újdonság. Azonban az eredeti Firefly játékot remek darabnak tartjuk. Olyan ameri, amiben azért jócskán kell döntéseket hozni, a világa pedig szabadon bejárható. Szállíthatunk utasokat és árut, de csempészhetünk és lehetünk az erkölcs bajnokai, még a törvénnyel szemben állva is. Sok féle utat választhatunk a kalandjaink alakításához. A Gamefound-on futtatták a közösségi finanszírozási kampányát. Sajnos elképesztő árakkal lehetett találkozni, de ez nem tántorított el 11.000 támogatót, akik 3,5 millió dollárt kalapoztak össze neki. Reméljük, lesz egy észszerűbb áron elérhető kereskedelmi kiadás is, ami sokakat bevon Magyarországon is ebbe a játékba. Űrcsempészésre fel! (Ugyanitt partnereket keresek az eredeti játékhoz. – A szerk. 😉)

2.: Kalahari: Ebben a három különböző országon átívelő és szélsőséges hőmérsékletű, zabolátlan vadonban a túlélés ádáz kihívást jelent az élőlények számára. Szurikátacsaládokat fogunk irányítani. Igen! A tápláléklánc közepén helyezkedünk el. Vadászunk, de ránk is vadásznak. Remek ötlet ebben a szemléletben játékot fejleszteni. 2-4 játékosnak ígér egy órás játékélmény munkáselhelyezéssel és területbefolyásolással. A komplexitásról egyelőre vannak kérdéseink, de reméljük, hogy kellően magas szintre emelik, ahhoz, hogy segíteni tudja a beleélést. A szerző Art Casey, eddig nem számított befutott névnek, de szurkolunk neki, mert az alapötlet nagyon elnyerte a tetszésünket.

kala

1.: Cargo Empire: Nem sokat tudunk róla, de érdekesnek tűnik és nem vagyunk hajlandóak csak biztonsági játékkal megírni ezt a cikket! A Cargo Empire egy pick-up-and-deliver társasjáték pontról pontra mozgással és hálózatépítéssel. A játékosok elmerülnek a közlekedési hálózatok összetett világában, és a "Dyorle" kontinens négy nagy családjának egyikének vezetőjeként dicsőségre, gazdagságra és hatalomra törekszenek. (Van egy kis fantasy elem is az által, hogy kitalált kontinensen játszódik.) Ebben a játékban csak egy akció van, és ez a "teherszállítás". A kereskedelem királya csak egy valaki lehet! Az a mágnás, aki a legjobb tervezéssel építi a birodalmát. A szabályrendszer nem ígérkezik különösképpen összetettnek, de az ígéret szerint mégis nagy tervezési szabadságban lesz részünk. Akárcsak a Concordia-ban. Egy fogd és vidd mechanizmussal megfűszerezett Concordia fantasy környezetben! Még, hogy a Bloodstones-nál volt sok a hívogató kifejezés!?

cemp

Futottak még: Wyrmspan: bombaként robbant a társasjátékos közösség köztudatában, de nem vagyunk hajlandóak felülni a hipevonatra. Andromeda’s Edge, Raising Robots: már írtunk róla. Pampero: már régóta bejelentették, a megjelenés viszont továbbcsúszott 2024-re. Endeavor Deep Sea: a cikk szerzője nem nagy rajongója az eredeti Endeavor játéknak, ezért szubjektív okokból hagytuk ki. Inventors of the South Tigris, Pax Hispanica, World Order, Pillars of Heracles, Arcs, Fromage: kiválóan bemutatta őket A kocka el van vetve csatorna. Clans of Midgard / Reavers of Midgard Card game: az elődöket nagyon szeretjük, de nem tűnik kellően újszerűnek egyik sem. 

Nektek melyek a 2024-re legjobban várt játékaitok? Mondjátok el hozzászólásban! Gyertek, beszélgessünk a témáról! Ha ötletetek, véleményetek van, írjátok meg kommentben!