A közelgő magyar megjelenéseket számba vevő cikkünkben már beszéltünk az Ébredésről. A napokban vehették kezükbe a vásárlók a Gémklub kiadótól.

eb

5000 évvel járunk a ma ismert földi civilizáció bukása után. Az emberiség maradéka előmerészkedik az óvóhelyekről vagy felébred a hibernációból, és igyekszik elfoglalni és újra benépesíteni a világot. 1-4 játékos öltheti magára egy-egy újkőkori törzsi vezető szerepét, akik igyekeznek a saját csoportjukat a legelőnyösebb helyzetbe juttatni.

A téma az elmúlt időszak slágere; posztapokaliptikus science fiction. Ennek ellenére nem lehet rá panaszunk, sokan, sokféleképpen képzelik el a nagy újrakezdést. Közepesen tematizált euró darab. A feladatunk az lesz, hogy épületeket emeljünk, embereket küldjünk az elnéptelenedett városokba és felfedezzük az elfeledett földeket. (A 4X-ből három megjelenik. Érdekes vitatéma lehet, hogy létező fogalom-e a 3X társasjáték!?)

A játék eredeti kiadója a norvég Aporta Games. (A 2015-ös Automania-t itthon is sokan ismerik tőlük. De roppant ígéretes középkönnyű darab a tavalyelőtt megjelent Bad Company is, ami szintén az ő gondozásukban jelent meg.) A szerzők felsorolásánál négy nevet látunk: Helge Meissner, Eilif Svensson, Anna Wermlund, Kristian Amundsen Østby. Korábbi munkáik közt nem találtunk magyarul is megjelent darabot, de ott van az Offshore, amit idehaza is forgalmaztak a webáruházak. A grafikai tervezés szintén több szakember együttműködésének az eredménye: Gjermund Bohne, Martin Mottet, Dan Roff. Számunkra a megjelenés volt a játék gyenge pontja, ezt kifejtjük majd bővebben.

A BGG-n eddig 2500 értékelő adott pontot a szubjektív játékélményre (ez parádés aktivitás egy egyéves játék kapcsán), ezek alapján a Revive 8,2-es osztályzatot kap. Az összetettségét 3,4-re pontozták a legnagyobb társasjátékos oldal használói. Az említett értékek megítélésünk szerint felfelé torzítanak egy kicsit. Kezd tendenciává válni, hogy az újabb játékok pontértéke jóval magasabb, mint a régebbi társaiké. Ezért inkább a BGG algoritmusa a felelős, mintsem, a fejlesztők újításai. A komplexitást nem éreztük a tesztek során 3 felettinek. Vannak apró szabályok, de lényegében a körünkben 5 fő akcióból választhatunk mindig kettőt. A tanulási görbe megfelelően ível, rövid szabályismertetést követően el lehet kezdeni játszani. A szabálykönyvet azért ne tegyük el messzire, érdemesebb fellapozni egy-egy kérdésnél, mint rosszul értelmezett szabályok alapján lejátszani az egész partit. Az újrajátszhatóságra nem lehet panaszunk. A táblát a Clash of Cultures-ból is jól ismert 4 hexa összerendezésével kialakított lapkákból állíthatjuk össze. A térképlapkák önmagukban nem adnának végtelen újrajátszhatóságot, de megjelenik a kártyák, lapkák véletlenszerű sorrendje és az egyedi játékosképességek is. De az ismételt partik fő motorja leginkább a játékosok szerepfelfogásában keresendő. Ha minden partiban más utat akarunk találni a pontszámunk növeléséhez az alapján, hogy milyen karaktertáblát kaptunk és milyen térkép került elénk, akkor sokáig nem fogjuk megunni az Ébredést. A kategóriába sorolásnál a gémer darabok közé vehetjük, de ez ne ijesszen el senkit, már egy kiskamasszal is neki lehet ülni, ha fogékony a sci-fi témára és jól tud számolni.

tbl

Értékelési szempontként figyelembe vesszük, hogy mennyire ösztönöz a játék a győzelemre!? Erősen. A játékosok könnyen érezhetik úgy, hogy lemaradtak, elveszítették az esélyüket a parti megnyerésére. Szerencsére a játékidő nem túl hosszú és hamar belekezdhetünk egy új partiba.

Tekintsük át a mechanizmusokat! Mitől működik a játék!? Pakliépítés: az egyik fő akciónk, hogy kártyákat játszunk ki a kezünkből a játékostáblánkra. Ezek a lapok munkásokat jelenítenek meg, akik valamilyen nyersanyagot termelnek a törzsünk részére. (Szerencsére nincs túlságosan sokféle erőforrás a játékban: élelem, fogaskerék/eszköz, tudás és kristály, ami a dzsóker.) A játék kezdetén egy hat polgárból álló alap pakli áll rendelkezésünkre, de ha új területet fedezünk fel, lehetőségünk lesz egy ötös kínálatból nyílt draft útján egy új törzstagot választani. Technológiai fejlődés (tech tree/track): az egyedi játékostáblánk mellett a legnagyobb teret az egyéni játékosterületünkön egy központi gépterem tábla foglal el. Ezen három jelölővel mozoghatunk. Az egyes előre lepések technológiai fejlesztéseket szimbolizálnak, és időnként újításokhoz juthatunk a segítségükkel. Itt kell megemlíteni az arculat gyengeségét. A három technológia sáv nem egy-egy egyenes vonal, hanem egymásba fonódó görbék. Ezzel azt akarták a játék szerzői szimbolizálni, hogy vannak interdiszciplináris szabadalmak, amiket csak akkor tudunk felnyitni, ha mindkét érintett tudományág a megfelelő szinten van. Az ötlet maga kiváló és tematikus, de a táblán megjelenítve nehezen átlátható és inkább csak nehezíti a játékot.

tt
Ezen kell eligazodni!

A gépházunkban nem csak a technológiai sávokat léptethetjük előre, hanem állandó fejlesztéseket is beépíthetünk. Ezek arra lesznek jók, hogy ha valamelyik kártyánkat kijátsszuk, a lapon szereplő munkás már hatékonyabban fog termelni, a fejlesztett kijátszási helynek köszönhetően. Egyedi játékosképességek: mindenki kap valamilyen előnyt, de a szerzők nem mentek túl messzire az aszimmetriával. Mindenki azonos lépésekkel játszik és azonos célokért küzd. Az alapjáték négy törzsi vezetőt tartalmaz (mindegyiket kétféle módon tudjuk játékba hozni), ha kampány módban játszunk, akkor lehetséges két újabb vezetőt megismerni. Változó felpakolás: az öt kezdőmezőt 25 változóan felrakható lapka veszi körül. A térkép nem lesz kétszer egyforma. Területbefolyásolás/többség: a sivatag mezőkre építhetünk. Ezt csak akkor tehetjük meg, ha a körünkben elsőként teszünk le épületet a kiszemelt helyre. A romba dőlt város mezőket pedig újra benépesíthetjük, embereket küldhetünk oda. Ennél az akciónál a játékosok nem zárják ki egymást a cselekvésből, de ha másodikként szeretnénk megérkezni egy településre, annak nagyobb a költsége. Itt domborodik ki a társasjáték legnagyobb hibája. A fejlesztők teljesen kihagyták belőle a harcot. Kiszoríthatjuk egymást a helyszínekről, de összeütközés egyáltalán nincs. Mi a magunk részéről egy apokalipszis utáni második kőkorszakot nem tudunk harc nélkül elképzelni. Játékélményben is kompromisszumkényszert szül a harc kihagyása. Megfigyeltük ugyanis, hogy az Ébredés premizálja azt, amit úgy is szokás nevezni, hogy „piócataktika”. Ha valaki a saját erőforrásaival felfedez, a játékostársa könnyen kihasználhatja az alkalmat, hogy a felfedezett területeket egyszerűen birtokba vegye, nem kell megtorlástól tartania. Játék végi célok: a parti elején kiosztunk minden játékosnak két célkártyát és egyet választunk. A célkártyák valamilyen megszerzett erőforrásra, képességre fognak pontokat adni, de nem önmagukban. Léteznek a játékban különféle színű predator koponyák, ezeket is gyűjteni kell, és a céltárgyunkat fogjuk összeszorozni a begyűjtött koponyák darabszámával. Ez is egy dicsérendő megoldás, választásra készteti a játékost. Ösztönöz, hogy egy adott színt és céltárgyat gyűjtsünk, hogy a nagyobb szorzatból több pontra tehessünk szert. A kritika ebben az esetben is az arculaton dolgozókat illeti. Sajnos nem derült ki, hogy ezek az artifact-ok pontosan mik a játékban és hogyan illenek a történetbe!? Revive: Call of the Abyss címen hamarosan érkezik a kiegészítő. Reméljük ez majd tisztázza a történet fehér foltjait és tesz egy bátrabb lépést az aszimmetria felé. (A csata, mint opció bevezetéséről nem is merünk álmodni.)

kieg
Érkezik a kiegészítő.

Sokkal több euró sajátosság jelenik meg, mint ameri. Ezért természetesnek vesszük, hogy a játékot az nyeri meg, aki a legtöbb pontot szerzi.

Az egyes játékmodulok összhangot alkotnak, de a téma nem épp magától értetődő. Inkább az a fajta, ahol több játékalkalomra van szükség, hogy a mechanikákról megfeledkezve az ember elmélázhasson a sztorin. Egy parti időtartama kb. 40 perc játékosonként, ami tűnhet hosszúnak, ha valaki kegyetlenül elhúz és nyilvánvalóvá teszi, hogy ő a nyertes. BGG értékelésünk a kritikai észrevételek ellenére is 8 pont. A játékélmény összességében egy magas pontszámot indokol. Az ára 29990,- forint.

Ti kipróbáltátok? Mást gondoltok? Egyetértetek? Gyertek, beszélgessünk, mondjátok el a véleményeteket kommentben!